שנצ- למה הוא בריא לנו וכמה זמן מומלץ לישון בצהריים?

שיתוף המאמר
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

תוכן עניינים

שנת צהרים יכולה להיות מועילה גם למבוגרים ולא רק לפעוטות, והיא נקשרת לשורה ארוכה של יתרונות שהוכחו במגוון מחקרים. למעשה, בדיוק כפי שהשעון הביולוגי מסייע לכם לחוש ערניים בבוקר ומנומנמים בערב, הוא גם מתוכנן לגרום לכם להרגיש עייפים באופן טבעי לקראת אחר הצהרים, ותנומה קלה היא הדרך הטובה ביותר להתמודד עם התחושה הזו.

עם זאת, תנומות באמצע היום אינן מיועדות  לכולם, ויש אנשים שעלולים להתעורר משנת הצהריים עייפים יותר ממה שהיו לפני שנרדמו. אחרים עלולים לחוש שאפילו תנומה קצרה במשך היום פוגעת באיכות השינה שלהם בלילה, והיא עלולה לגרום להם לנדודי שינה

אם אתם חשים בצורך עז לנמנם בגלל ישנוניות מוגזמת בשעות היום, זה עשוי להיות סימן למצב בריאותי שמחייב התייחסות, כמו פרקינסון, דיכאון או סוכרת, ומומלץ לשוחח על כך עם הרופא המטפל.

מהם היתרונות שאתם עשויים להרוויח משנת צהריים?

  1. שיפור הזיכרון- מחקרים הוכיחו שינה ממלאת תפקיד חשוב באחסון הזיכרונות, ולכן תנומה יכולה לסייע בזכירה של דברים שנלמדו מוקדם יותר ביום כמו מיומנויות מוטוריות, תפיסת תחושה וזיכרון מילולי באותה מידה כמו שנת לילה שלמה. 
  2. שיפור יכולת ההיקש- לצד שיפור הזיכרון, היה מסייעת גם לבצע היקשים וליצור קשרים בין דברים שונים.
  3. הגברת יעילות- ביצוע משימות חוזרות עלול לפגוע בביצועים, אך תנומה קלה עשויה לשפר אותם ולהגביר את יעילותכם.
  4. שיפור מצב הרוח- אם אתם מרגישים במצב רוח ירוד נסו לנמנם תנומה קלה. מומחים סוברים כי הרפיה בשכיבה משפרת את מצב הרוח, כך שגם מנוחה ללא הירדמות עשויה להאיר את השקפתכם.
  5. הגברת הערנות- ארוחת הצהריים מפנה את כל האנרגיות של הגוף אל מערכת העיכול, מה שעלול לגרום לכם לחוש עייפות. תנומה קלה פשוט תסייע לכם לחדש את האנרגיות ולהיות ערניים יותר.
  6. הפחתת לחץ- תנומה בת 30 דקות בלבד יכולה לסייע בהפחתת תחושת הלחץ, בשיפור הבריאות הכללית ובחיזוק מערכת החיסון.
  7. הפחתת לחץ דם- מחקרים מצאו שתנומת צהריים מסייעת להפחית לחץ דם בקרב מי שסובל מלחץ נפשי ולחץ דם גבוה.
  8. שיפור שנת הלילה- מחקרים בקרב מבוגרים מצאו שתנומה בת 30 דקות בשעת הצהריים יחד עם פעילות גופנית מתונה לקראת הערב משפרות את שנת הלילה ואיכותה.
  9. שיפור היצירתיות- שנת צהריים קלה יכולה לשפר את היצירתיות שלכם ולהביא לרעיונות מקוריים או לפתרון בעיות.

לא מצליח/ה לישון כמו שצריך בלילה?
סובל/ת מהפרעות שינה? 
הגיע הזמן לפתור את הבעיות ולחזור לישון כמו שצריך!
השאירו פרטים לשיחת ייעוץ עם יועצת שינה >>>

למה אתם עלולים להרגיש עייפים יותר לאחר שנת הצהריים?

תנומה קצרה של 10 דקות יכולה להיות מאוד מועילה לשיפור תחושת הערנות, אך תנומה של 30 דקות או יותר עלולה לגרום לכם לחוש עייפים יותר ולהוביל לחמדנות שינה.

הרצון העז לחטוף עוד זמן שינה נקרא "אינרציית שינה", ולמעשה עשוי להחמיר ככל ששנת הצהריים שלכם תהיה ארוכה יותר. 

אם אתם חווים את התחושה הזו מומלץ לכם לקצר את תנומת הצהריים שלכם.

שנת צהריים יעילה יותר מקפאין

אף על פי שהקפאין נחשב לחומר מעורר, שנת הצהריים עשויה להיטיב עמכם יותר, בעיקר הודות לעובדה שהיא מסייעת לכם לזכור יותר טוב ומשפרת את הביצועים שלכם, מה שלא הוכח מחקרית לאחר שימוש בקפאין.

כיצד תפיקו את המירב מתנומת הצהריים שלכם?

  1. הגבילו את משך התנומה ל- 30 דקות לכל היותר.
  2. שעת השינה המומלצת היא בין 14:00 ל- 15:00 בצהריים, כשעתיים לאחר סיום ארוחת הצהריים, כך שרמת הסוכר בדם מתחילה לדעוך, ואיתה גם רמת האנרגיה. תנומה בשעה זו תסייע לכם להרגיש ערניים יותר מבלי לפגוע בשינה הלילית.
  3. חדר חשוך, שקט ונעים יסייע לכם לחטוף תנומה מהירה ואיכותית.

 

אז….. שנ"צ נעים 😴

להרשמה לניוזלטר
לקבלת עדכונים על מאמרים חדשים לפני כולם
מוזמנים לקרוא מאמרים נוספים...