יועצת שינה

יועצת שינה עוזרת למטופל

תוכן עניינים

אם אתם מנסים ליצור שגרת שינה קבועה לילדכם או שאתם מתמודדים עם בעיות שינה שונות, ייתכן שיועצת שינה היא הפתרון לבעיות שניצבות בפניכם. 

מהי יועצת שינה?

יועצת שינה, או מאמנת שינה, מעניקה שירותי חינוך, ייעוץ ותמיכה בכדי לסייע בשיפור השינה. כיום לא נדרשת הכשרה או הסמכה ספציפית לכך, אך על פי שניתן לקחת קורסים שונים במרכזי הורות, אתרים שמספקים קורסים און- ליין ועוד, ולכן כשבוחרים יועצת שינה כדאי לאסוף המלצות ולבדוק את המוניטין והניסיון של מי שבוחרים להעסיק.

מטרתה העיקרית של יועצת השינה היא לחנך את המשפחה להיגיינת שינה, שתתאים לצרכים הביולוגיים של השינה, והקניית ידע ושיטות שינה בטוחות. פרט לכך, היא מתזמנת את שעת השינה בלילה או ביום (בהתאם לצורכי המטופלים), בוחנת את מקצבי השינה ומתאימה אותם לגיל המטופל בהתבסס על גילו, אורח חייו, מצבו הבריאותי וכו'.

יועצת שינה מעריכה את סביבת השינה הטבעית של המטופלים ומציעה הצעות לשיפור וקידום השינה, כמו שמירה על טמפרטורה נכונה ועמעום אורות לדוגמה, שמקדמים את הפרשת המלטונין, שהוא הורמון השינה. 

טיפ מפאנל המומחים

ניתן לקדם את השינה על ידי מגוון פעולות שיסייעו לייצר את המלטונין, כמו שימוש במנורת לילה בגוון צהוב או בגוון תפוז, הקפדה על שינה במיטה של הילד/ המטופל והימנעות משימוש באורות בצבע כחול או ירוק, שנחשבים למדכאי מלטונין. הוספת רעש לבן ברקע עשויה לעזור ליצירת סביבת שינה שחוסמת רעשים משבשים ואף מזכירה לפעוטות את הצליל ששמעו ברחם אימם.

באילו שיטות משתמשות יועצות שינה?

קיימות שיטות שונות בהן משתמשות יועצות שינה, והבחירה בשיטה כזו או אחרת נעשית בהתאם לשילוב שבין האסכולה של היועצת, פילוסופיית ההורות ואורח החיים של המשפחה. לפני בחירת שיטת העבודה חשוב לקיים דיון פתוח על גבולות או דרישות שונות, כשההמלצה היא לתמוך במשפחה בדרך שמתאימה לה, ולאו דווקא בזו שנוחה ליועצת השינה.

לא כל סגנון הורות מתאים לכל שיטה, ולכן בחירת היועצת שמתאימה לכם חייבת להיעשות על סמך תחקיר מקדים ווידוא ששיטות העבודה של היועצת מקובלות על ההורים. כמו כן, שיטות שונות מתאימות לגילאים שונים, וחשוב לבדוק עם יועצת השינה, שיש לה ניסיון והצלחות קודמות עם הגילאים שבהם היא אמורה לייעץ לגביהם ועם הפרעות השינה שנדרש לטפל בהן. בכל מקרה, לפני שמתחילים בתהליך חשוב לוודא שכל הצדדים שלמים עם שיטות העבודה והאסטרטגיה שנבחרה.

במקרים רבים יועצת השינה עשויה לתת ייעוץ טלפוני או באמצעות שיחת וידאו או אי- מייל. לפני שמתחילים בתהליך חשוב לבדוק גם מהן שיטות העבודה של היועצת ששוכרים את שירותיה על מנת לתאם ציפיות.

השבועיים הראשונים הם קריטיים

כמו בכל דבר בחיים, הדברים לא תמיד מתנהלים כמתוכנן, ולכן שבועיים של תמיכה לאחר ההתייעצות היא קריטית להצלחת התהליך. עליכם לגלות גמישות, במיוחד בשבוע הראשון, מכיוון שהילדים שלכם רוכשים מיומנות חדש, וחשוב לתת להם את פרק הזמן שנחוץ להם לשם כך.

איך תדעו האם אתם זקוקים ליועצת שינה?

לכל הורה סף שונה, ונהוג שתינוקות לא ישנים ברצף, לפחות לא בחודשי הינקות הראשונים שלהם. 

אם התינוק שלכם בן 6 חודשים ומעלה, והוא מתעורר מידי שעתיים או שלוש, לא מצליח לתפוס תנומה טובה במהלך היום וכל נושא השינה מרגיש באופן כללי כמו מאבק אחד גדול, פנייה ליועצת שינה עשויה להיות רעיון לא רע.

אם אתם עייפים ומתוסכלים ממצב השינה שלכם, דעו שניתן לעשות שינוי ולפתח שיגרת שינה בריאה ונכונה, עבורכם ועבור ילדכם. אם חוסר שינה וחוסר שיגרה הופכים את החיים שלכם לכאוטיים, יועצת שינה יכולה להכניס סדר לחייכם, וכך לשפר את הרגשתכם, את בריאותכם ואת האווירה בבית.

מהו הגיל האידיאלי לעבודה עם יועצת שינה?

עד גיל 6 חודשים ניתן לדעת באופן די ברור האם הילד מפתח הרגלי שינה בריאים שמתאימים לגילו. במידה ויש לכם חשש או שאינכם בטוחים, תוכלו להתייעץ עם אחות טיפת חלב בנושא. בכל מקרה, יועצת שינה יכולה להיכנס לתמונה בכל שלב, וככל שתקדימו להיעזר בה, כך יהיה לכם קל יותר בעתיד. 

הורים לילד שני, שלמדו מניסיון העבר, בוחרים לפנות ליועצת שינה עוד לפני שהילד נולד, על מנת לקבל טיפים ושיטות לבניית שגרת שינה במסגרת המערך המשפחתי ובהתאם לאורח החיים של המשפחה.

חשוב לדעת, שעל מנת לעבוד עם יועצת שינה התינוק צריך לעלות מעט במשקל, ולכן שיטות אקטיביות נכנסות לתמונה החל מגיל שבועיים לפחות, ולא קודם לכן, שכן עד אז נדרש לעתים להעיר את התינוק כדי לאכול, ושגרת השינה נקבעת בהתאם לארוחות ולצרכי התינוק בלבד.

מה עושים כאשר הילד סובל מבעיה רפואית?

תינוק שסובל מריפלוקס, דום נשימה בשינה, אסטמה או כל בעיה אחרת דורש התייחסות ספציפית למצבו, ולכן חשוב לבדוק שיועצת השינה ששוכרים את שירותיה מתמחה בייעוץ במצבים אלו, ושיש לה די ניסיון בנושא. 

מומלץ לבקש מיועצת השינה תעודות הסמכה, אם ישנן, ואף מספרי טלפון של לקוחות שממליצים עליה כאשת מקצוע.

לא מצליח/ה לישון כמו שצריך בלילה?
סובל/ת מהפרעות שינה? 
הגיע הזמן לפתור את הבעיות ולחזור לישון כמו שצריך!
השאירו פרטים לשיחת ייעוץ עם יועצת שינה >>>

כמה עולה לשכור יועצת שינה?

לא קיים מחיר אחיד לייעוץ שינה, אך המחיר עשוי להשתנות בהתאם למספר גורמים:

  • סוג הייעוץ- טלפוני/ וידאו/ פגישה בבית המשפחה…
  • מספר המפגשים ואורכם- יש שיתמחרו כל מפגש בנפרד, ויש שיסגרו על סדרת מפגשים עם מחיר שנקבע מראש
  • מהי מידת המעורבות של היועצת בתהליך

אף פעם לא מאוחר מידי

גם אם אתם סבורים שחיכיתם יותר מידי זמן, ושכל ניסיון לסגל הרגלי שינה קבועים ובריאים יהיה עקר, אל תתייאשו, שכן מדובר ברכישת מיומנויות- הן עבורכם והן עבור ילדכם.

הסוד הוא עקביות והתמדה, ובהרבה מקרים, סבלנות!

לפני שמתחילים, 6 טיפים לשינה בריאה וסדירה בקרב תינוקות

  1. שמרו על לוח זמנים קבוע- קבעו שעה קבועה שבה הילד שוכב במיטה מידי ערב. השעה צריכה להיות בין 7 ל- 8.
  2. מומלץ להניח את הילד במיטתו כשהוא מנומנם אך עדיין ער, רק על מנת להרגיל אותו לסביבת השינה שלו ולתת לו הזדמנות לעבור את שלב ההירדמות בכוחות עצמו.
  3. וודאו שהתינוק לא עייף מידי או עירני מידי. תינוק עירני לא יצליח להירדם, ותינוק עייף לא יהיה רגוע ויתקשה בכך גם כן.
  4. קבעו שיגרת ערב קבועה כמו מקלחת וסיפור לפני השינה, עיסוי או שיר ערש קבוע.
  5. מומלץ להאכיל את הילד לפני שגרת השינה על מנת שהילד לא יקשר בין האוכל לשינה. עם זאת, עליו להיות שבע לפני שהוא הולך לישון, כך שיש לתזמן את הארוחה כשעה לפני שעת השינה.
  6. מלאו את סדר יומם בפעילות, תנועה, גירויים ולמידה, כך שיהיו עייפים (אך לא תשושים) לעת ערב.

שיטות אימון שינה פופולריות בקרב יועצות שינה

  1. לבדוק ולנחם- השיטה מכונה גם שיטת פרבר או שיטת המרווח

השיטה דוגלת במרווחי זמן קבועים, בהם ההורה בודק את התינוק מבלי להאכיל או לנדנד אותו, כך שיוכל להירדם בכוחות עצמו.

על פי השיטה יש ליישם את שיגרת השינה, להכניס את התינוק לעריסה/ למיטה, לצאת מהחדר ולהמתין פרק זמן מסוים, נניח דקה. בתום הדקה הזו יש להיכנס לחדר ולהרגיע את התינוק במילים כמו "אמא אוהבת אותך" או מגע כלשהו כמו ליטוף או טפיחה.

כך ממשיכים לצאת מהחדר ולשוב לפי פרקי זמן שהולכים וגדלים עד שמגיעים ל- 10 או 15 דקות, אז ממשיכים בפעולות זהות עד להירדמות התינוק. בכל פעם שהתינוק מתעורר, מאפסים את הזמנים ומתחילים את התהליך מחדש.

שיטת העבודה הזו עשויה להימשך עד שבוע ימים, וניתן לראות התקדמות תוך מספר לילות. מומלץ לנהל יומן לתיעוד הפעולות, שישקף את ההתקדמות בתהליך.

בהעדר התקדמות או כאשר הכניסה לחדר גוררת תגובות שליליות מהילד מומלץ לפעול על פי שיטה ישירה יותר.

2. שיטת ההכחדה- מכונה גם שיטת הבכי

הרעיון שעומד מאחורי השיטה הוא, שההורה רוצה לכבות את ההתנהגות (בכי) על ידי כך שהוא לא מגיב לה. בדומה לשיטה הקודמת יש להניח את התינוק במיטה לאחר יישום שיגרת, לומר לילה טוב ולצאת החוצה.

זוהי בהחלט שיטת אימון השינה השנויה ביותר במחלוקת, ואפילו מומחים חלוקים באשר לטיבה, אולם הדברים תלויים יותר בגילו של הפעוט, בשלב ההתפתחותי שהוא מצוי בו ובגישה ההורית.

3. שיטת הכיסא

שיטה זו היא שיטת אימון הדרגתית מאוד, והיא דורשת משמעת רבה מצד ההורים. בדומה לקודמותיה, מנהלים שיגרת שינה קבועה, ובסיומה מניחים את התינוק במיטתו. במקום לצאת מהחדר, יושבים על כיסא לצד המיטה. כאשר התינוק נרדם יוצאים מהחדר, ובכל פעם שהוא מתעורר, יושבים על הכיסא עד שהוא נרדם שוב. מידי כמה לילות מרחיקים מעט את הכיסא עד שמוציאים אותו מחוץ לחדר.

יתרון השיטה עבור התינוק הוא הנוכחות ההורית, אך על ההורים לשאת את הבכי של התינוק, שיכול להיות מאוד עיקש ודרמטי.

המתנגדים לשיטה סבורים כי הנוכחות ההורית ללא תגובה לבכיו של התינוק עלולה לבלבל אותו ואף להסלים את תגובותיו, עד כדי כך שלא יוכל להירדם אחר כך.

4. להרים, להניח ולשתוק

לתינוקות מתחת לגיל 7 חודשים מוצעת הגישה על פיה ההורה נשאר בחדר מבלי לתת יותר מדי עזרה בתהליך ההירדמות. לדוגמה, אתם יכולים לעמוד מעל העריסה של התינוק וללטף אותו, לטפוח לו על הגב וכדו'.

אפשרות נוספת היא לתת להם להתעסק קצת עם עצמם, אך כאשר הם מתחילים לאבד סבלנות, לבכות או להשתולל, להרים אותם כדי להרגיע אותם ולהניח אותם שוב לפני שהם נרדמים. תפקיד ההורה על פי גישה זו הוא לעזור להרגיע את הילד, והתפקיד של התינוק הוא להירדם.

אמנם שיטות אלו יכולות לעבוד ממש טוב עבור תינוקות צעירים יותר, אך לאחר שישה או שבעה חודשים, נוכחות ההורה בחדר עלולה לגרום לתינוק להתרגז יותר ולהוות גירוי יתר.

דהייה שגרתית לפני השינה

בטכניקת הדהייה ממשיכים בכל שיטה בה עשו שימוש כדי לעזור לתינוק להירדם (כמו נדנוד או הנקה), אך מקטינים את משך הזמן שעושים זאת, עד שבאופן תיאורטי לא צריך לעשות זאת כלל. זוהי טכניקה נהדרת  למזעור בכי, אך למרבה הצער, הורים רבים מתקשים ליישם אותה.

6. דהייה של שעות השינה

להבדיל מהטכניקה הקודמת, דהייה של שעות השינה כוללת את הכנסת התינוק לעריסה בזמן שהוא עדיין מנומנם, והפיכת זמן השינה החדש שלו במשך כמה לילות, כך שבאופן הדרגתי מקדימים את שעת ההירדמות שלו. לדוגמא, אם ההורה נוהג להניח את התינוק במיטה בשעה 20:00, אך הוא נרדם רק ב- 20:30, פירוש הדבר ששעה 20:20 עד 20:30 היא למעשה "שעת השינה הטבעית" שלו. כדי להקדים את שעת השינה, מקדימים את כל שיגרת השינה ב- 15 דקות בכל פעם עד לשעת השינה הרצויה.

דברי סיכום

בעוד רבים מחפשים אחר שיטת קסם לשינה רצופה ואיכותית, הסוד טמון בעיקר בהתמדה, עקביות וסבלנות, מה שמצריך מההורה להיות החלטי בכל שיטה אשר יבחר, בין שיועצת שינה נכנסת לתמונה ובין שלאו.