כדורי שינה

אישה לוקחת כדורי שינה

תוכן עניינים

"כדורי שינה" הם מונח גנרי המשמש לתיאור תרופות מרשם ותרופות ללא מרשם רופא, שמסייעות לאנשים המתקשים להירדם וסובלים מהפרעות שינה כמו נדודי שינה או שינה קלה.

מדוע אנשים מתקשים לישון?

מבוגר בריא זקוק לממוצע של 6 עד 8 שעות שינה בלילה. לעתים אנשים מתקשים להשיג כמות שינה כזו, מה שעלול לנבוע מאחת מהסיבות הבאות:

  • בעיה בריאותית כלשהי
  • נטילת תרופות לטיפול במצבים בריאותיים שונים כמו הצטננות ואלרגיה, לחץ דם גבוה (כולל חוסמי בטא), אסטמה, גידולים, מחלות כרוניות (סטרואידים) ועוד.
  • צריכה עודפת של קפאין, במיוחד בשעות אחר הצהריים והערב
  • דכאון
  • לחץ
  • מרחב שינה רועש או בהיר
  • אכילה, שתייה או אימון ספורטיבי בסמוך לשעת השינה
  • עבודה במשמרות ועבודת לילה
  • הפרעות שינה שונות כמו דום נשימה בשינה, תסמונת רגליים חסרות מנוחה ועוד.
  • מצב כלכלי או מצב אישי (גירושין לדוגמה)

ההשלכות של נדודי השינה

לנדודי שינה עלולות להיות השלכות חמורות לטווח הארוך, שעשויות לבוא לידי ביטוי בבריאות הכללית, באורח החיים, בתחושה הכללית, במצב הרוח, בתפקודים המנטליים והקוגניטיביים ועוד. כמו כן, הם עלולים להגביר את הסיכון למחלות ולתאונות.

למי כדאי להשתמש בכדורי שינה?

התייעצות עם רופא המשפחה מסייעת לקבוע את הגורמים לחוסר השינה. במרבית המקרים עשוי רופא המשפחה להמליץ על גישות לא תרופתיות להתמודדות עם נדודי השינה, אך בהעדר שיתוף פעולה מצד המטופל או בהעדר הטבה משמעותית והשפעה שלילית על המצב הבריאותי והתפקודי, הוא עשוי להמליץ על שימוש בכדורי שינה.

הטיפול בכדורי שינה

במרבית המקרים רופא המשפחה ימליץ על המינון הנמוך ביותר. ההמלצה היא ליטול את כדורי השינה למשך פרק הזמן הקצר ביותר שניתן ובמקביל לנסות טכניקות הרפיה ופיתוח הרגלי שינה בריאים נוספים.

על מנת להתאים את הכדורים למטופל הרופא יבחן את דפוסי השינה של המטופל יתייחס להיבטים שונים כמו שעת נטילת התרופה, אופן נטילתה (תרסיס/ טבליה וכו'), משך נטילת התרופה ועוד.

במקרים מסוימים עשוי הרופא להמליץ על בדיקה אצל מומחה שינה, שנערכת במעבדת שינה.

לא מצליח/ה לישון כמו שצריך בלילה?
זקוק לכדורי שינה כדי להשלים לילה של שינה?
הגיע הזמן לפתור את הבעיות ולחזור לישון כמו שצריך!
השאירו פרטים לשיחת ייעוץ עם יועצת שינה >>>

אילו סוגי כדורי שינה עשוי רופא המשפחה להציע?

ישנם סוגים רבים של כדורי שינה חזקים ויעילים שהרופא עשוי להמליץ עליהם. חשוב לבחון את הגורמים להפרעות השינה, משך הזמן שבו מתקשה המטופל להירדם וסוג הפרעת השינה הספציפי ממנו הוא סובל. כמו כן, חשוב לשקול את כל המצבים הבריאותיים שיש למטופל.

כדורי השינה הנפוצים בשימוש הם:

  1. זולפידם Zolpidem Tartrate (אמביאן סי.אר, סטילנוקס, זודורם)- כדורי שינה מהדור החדש, המשתייכים לקבוצת התרופות ההיפנוטיות, שיוצרות אפקט מרגיע, ומטפלות בקושי להירדם או לשמור על שינה רצופה על ידי השפעתן על מערכת העצבים המרכזית. התרופות הללו מיועדות לטיפול קצר טווח, שלא יעלה על 4 שבועות, מכיוון ששימוש ממושך בהן עלול לגרום לתלות. כמו כן, שימוש בתרופה עלול לפגוע בתפקודים ביום שלאחר נטילתה.
  2. זלפלון Zaleplon (סונטה)- משתייכת לקבוצת הבנזודיאזפינים, שהם חומרים פסיכו- אקטיביים בעלי השפעה מהפנטת. התרופה נוגדת חרדה, ומטפלת בקושי להירדם או לשמור על שינה רצופה על ידי עיכוב מוליך עצבי מסוג GABA, הפחתת הפעילות העצבית והגברת הנמנום. התרופה הזו מיועדת לטיפול קצר טווח, שלא יעלה על 4 שבועות, מכיוון ששימוש ממושך בה עלול לגרום לתלות. בהשוואה לקבוצה הקודמת, תרופה זו אינה מתאפיינת בפגיעה בתפקודים ביום שלאחר נטילת התרופה. כמו כן, בהשוואה לתרופות שינה אחרות, זו אינה פוגמת במבנה השינה הטבעי. קבוצה זו כוללת תרופות נוספות כמו קסנקס, ווליום, אטיבן וליבריום.
  3. אסזופיקול  Eszopicole (לונסטה, בונדורמין, נוקטורנו)- כדור שינה המשתייך לקבוצת התרופות ההיפנוטיות, שיוצרות אפקט מרגיע, ומטפלות בקושי להירדם או לשמור על שינה רצופה על ידי השפעתן על מערכת העצבים המרכזית. התרופה הזו מיועדת לטיפול קצר טווח, שלא יעלה על 4 שבועות, מכיוון ששימוש ממושך בה עלול לגרום לתלות. נמצא שהשימוש בתרופה עלול לפגוע בתפקודים ביום שלאחר נטילתה. 

אילו תופעות לוואי עלולות להופיע כתוצאה מנטילת כדורי שינה?

לכדורי שינה יכולות להיות תופעות לוואי חמורות מאוד, וזו הסיבה שיש להשתמש בהן תמיד אך ורק באישור של הרופא המטפל. תופעות לוואי אלה יכולות להתרחש אף כתוצאה מנטילה של כדורי שינה ללא מרשם, והן כוללות:

  • תחושת נמנום ביום שלאחר נטילת התרופה, שמקשה על הנהיגה, על ביצוע המטלות בעבודה ופעולות נוספות
  • תגובה אלרגית (אנפילקסיס)
  • נפיחות בפנים (אנגיואדמה)
  • סחרחורות
  • יובש בפה
  • הפרעות במערכת העיכול (שלשולים/ בחילות/ עצירות)
  • כאבי ראש
  • כאבי שרירים
  • עם חלק מכדורי השינה נמצא שקיימת סבירות גבוהה לביצוע פעילויות  תוך כדי השינה, שעלולות להיות מסוכנות כמו אכילה, הליכה, יציאה מהבית, קיום יחסי מין, שיחות טלפון, קיום שיחות או נסיעה. מצב זה מכונה פאראסומניה, והוא מוגדר כהפרעת שינה, אשר במהלכה מופעלות מערכת העצבים האוטונומית ומערכת העצבים המוטורית ומבוצעים תהליכים קוגניטיביים בהעדר מודעות

תופעות הלוואי הללו עשויות להיות חמורות יותר כתוצאה משתיית אלכוהול או בקרב קשישים ואנשים הסובלים מדום נשימה בשינה, שכן הנשימה שלהם עלולה להיפגע עוד יותר בעת שימוש בכדורי שינה מסוימים.

האם קיימים חסרונות נוספים לכדורי השינה?

שימוש יתר בכדורי שינה עלול לגרום למספר בעיות קוגניטיביות ורגשיות, ביניהן:

  • בעיות זיכרון
  • הפרעות נפשיות והתנהגותיות- קושי לנטר רגשות, עצבים ודיכאון
  • בעיות למידה
  • החמרת תסמיני נדודי שינה מעבר לקו הבסיס שלהם עם הפסקת נטילת הכדורים

התמכרות לכדורי שינה

רבים מצליחים לטפל בבעיות השינה שלהם בעזרת הכדורים שצוינו לעיל. אך רבים מניחים שלא בצדק שהם לא יכולים להתמכר אליהם, או שלא מקבלים הנחיות מפורשות ומידע בנושא מרופא המשפחה, ומוצאים שהם אינם מסוגלים להירדם כלל ללא עזרת הכדור. ככל שסבילות הגוף עולה, כך הם מרגישים צורך ליטול מינונים גבוהים יותר כדי להשיג את האפקט הרצוי והופכים להיות תלויים בכדור.

הרבה אנשים לא מבינים שהפכו להיות תלויים בתרופה, ואף מכורים לה, עד הרגע שבו הם מפסיקים ליטול אותה. בנקודה זו הם מתחילים לחוות תסמיני גמילה, שהנם הסימן המובהק לתלות שפיתחו ולהתמכרות כאחד.

סימנים נוספים שמעידים על כך שהשימוש בכדורי שינה יצא משליטה:

  • מספר ניסיונות כושלים להיגמל
  • פיתוח תשוקה לכדורי שינה
  • ביקור אצל יותר מרופא אחד לצורך קבלת מרשמים
  • נטילת הכדורים למרות ההשלכות והשפעותיהן השליליות
  • אבדן זיכרון תכוף

כדורי שינה מומלצים- לא היפנוטיים ולא מפתחים תלות

  1. רוזרם Rozerem- תרופה שמשפיעה על המלטונין, שנקרא גם הורמון שינה, וייחודיותה בכך שאינה משרה שינה, אלא מסדירה את הפעילות המוחית והשעון הביולוגי.
  2. בלסומרה Belsomra- תרופה שמשפיעה על האורקסין, כימיקל שמיוצר במוח ומבקר את מחזור השינה, הטיפול בתרופה אינו ממכר או מכונן הרגלים, אך הוא עלול לפגוע בתפקודים ביום שלאחר נטילת התרופה.

(מומלץ להתייעץ עם רופא לבדיקת התאמה וכדאיות נטילת התרופה).

כדורי שינה טבעיים ותרופות ללא מרשם להשריית שינה רצופה ורגועה

בחנויות הטבע ובבתי המרקחת ניתן למצוא מבחר כדורי שינה ללא מרשם מומלצים לטיפול בהפרעות שינה באופן נקודתי ולא מתאימים לטיפול במצב כרוני.

עבור מי שמחפשת כדורי שינה מותרים בהיריון זו עשויה להיות האפשרות הטובה ביותר.

חשוב לדעת, שכדורי שינה לא מרשם עשויים להכיל אנטיהיסטמין, שמפחית את רמות ההיסטמין (חומר מעורר בגוף). מומלץ להתייעץ עם נטורופת או איש מקצוע באשר להתאמתם למטופל ולאופן נטילתם.

כדור שינה לטיסה

עבור מי שזקוק לכדור שינה בזמן טיסה מומלץ להימנע מכדורי שינה חזקים. להלן רשימת כדורי שינה מומלצים:

  • טמאזפאם- תרופת הרגעה עם השפעה מרדימה
  • טבליות מלטונין
  • לסובלים מחרדת טיסות- תרופה נגד חרדה

(מומלץ להתייעץ עם רופא).

כיצד ניתן לטפל בנדודי שינה ללא כדורים?

ישנן מספר גישות לא-תרופתיות להתמודדות עם נדודי שינה שאדם יכול לנסות, ביניהן:

  • הימנעות מקפאין וניקוטין (שיכולים להיות מגרים או מפעילים).
  • יצירת לוח זמנים קבוע של כניסה למיטה לצורך שינה וקימה בשעה קבועה.
  • הימנעות מתנומות, במיוחד בשעות אחר הצהריים המאוחרות.
  • הימנעות מאלכוהול או מאכילת ארוחות גדולות לפני השינה.
  • הימנעות מפעילות גופנית ממש לפני השינה.
  • מה שהופך את חדר השינה שלך לחדר שקט וחשוך.
  • הימנעות מהתבוננות בשעון לאורך כל הלילה.
  • ניסיון לעסוק בפעילויות מרגיעות כמו מדיטציה, יוגה או קריאה לפני השינה.