שיתוק שינה

בחורה במיטה סובלת משיתוק שינה

תוכן עניינים

שיתוק שינה הוא מצב שבו האדם הישן מצוי בין ערות לחלום. בעוד עיניו פקוחות, הוא לא מסוגל לנוע או להשמיע קול, מכיוון ששרירי גופו רפויים, והוא עלול לחוות הזיות משונות, ואף מבעיתות.

רבים מהאנשים שחווים שיתוק שינה מתארים דמות מוצלת שמרחפת מעליהם או בפינת החדר ותחושה של לחץ חזק באזור החזה או יד שמלופפת סביב גרונם. במקרים אחרים, מתוארת חוויית ריחוק של האדם מגופו הקפוא וציפה מעל המיטה.

בקרב אילו אוכלוסיות שכיחה תופעת שיתוק השינה?

 כ- 7.6% מאוכלוסיית העולם חווה לפחות פעם בחיים אפיזודה של שיתוק שינה, כשמחקרים נמצאה שכיות גבוהה יותר בקרב סטודנטים וחולים פסיכיאטריים, במיוחד הלוקים בתסמונת פוסט טראומה או שסובלים מהתקפי פניקה.

שיתוק שינה הוא גם סימפטום נפוץ של נרקולפסיה, שמתאפיינת בין היתר בישנוניות יתר, התקפי שינה בלתי נשלטי ואבדן פתאומי של היכולת לשלוט בשרירי הגוף.

שיתוק שינה בהיעדר נרקולפסיה מכונה " שיתוק שינה מבודד" או "שיתוק שינה מבודד חוזר" במקרים בהם הוא מתרחש שוב ושוב.

שיתוק שינה לאורך ההיסטוריה

סיפורים על שיתוק שינה מפוזרים לכל אורך ההיסטוריה, אם כי לא תחת שם זה. תחת קטגוריית מיתוסים מרחבי העולם ניתן למצוא מגוון תיאורים של החוויה המפחידה של אי יכולת לנוע יחד עם מראות מפחידים של דמויות ותחושת חנק.

לאורך מאות שנים תוארו תסמינים של שיתוק שינה, שלעתים קרובות יוחסו לנוכחות של רוח רעה או שדים ליליים בלתי נראים. 

כמעט בכל תרבות לאורך ההיסטוריה היו סיפורים של יצורים ליליים, מוצלים ומרושעים שמפחידים בני אדם חסרי אונים בלילות, ואנשים חיפשו מאז ומעולם הסברים לשיתוק המסתורי שמתחולל בלילות ולתחושות האימה שנלוות לו.

התיאור הראשון שתועד בנושא שיתוק שינה נמצא בתיעודו הקליני של רופא הולנדי שהתגורר בהאג, משנת 1664.

לא מצליח/ה לישון כמו שצריך בלילה?
סובל/ת מהפרעות שינה? 
הגיע הזמן לפתור את הבעיות ולחזור לישון כמו שצריך!
השאירו פרטים לשיחת ייעוץ עם יועצת שינה >>>

שיתוק שינה בעיני המדע

מחקרים מצאו שלמעלה ממחצית האנשים שחוו שיתוק שינה חשו במהלכו בנוכחות נוספת שנמצאת עמם בחדר, בדרך כלל נוכחות שאינה אנושית. כ- 20 אחוזים מהם דיווחו שראו אדם אחר.

עם זאת, חלק מהדיווחים של מי שחוו שיתוק שינה מתארים חוויה נעימה שמתבטאת בתחושה של חוסר משקל, אם כי חלקם דיווחו כי תחושה זו הייתה מטרידה במידת מה.

בימינו, המדענים הספיקו לצבור הבנה טובה יותר בנושא, והם מתארים את שיתוק השינה כהפרעה נוירולוגית, שנובעת משיבוש שנת REM, המתאפיינת בתנועות עיניים מהירות וחלימה.

במסגרת מחקרים מתחום הפסיכיאטריה נמצא, כי במהלך שנת REM האמיגדלה במוח פעילה, שהיא החלק שמגיב באופן אקטיבי לפחד או למשהו רגשי, אך מכיוון שאין שום דבר בסביבה שעשוי להצדיק את תחושת הפחד שאוחזת במי שחווה שיתוק שינה, המוח מוצא פתרון לפרדוקס. עם זאת, ההסבר להזיות שנחוות במהלך שיתוק השינה עדיין לא ידוע.

חוסר היכולת לנוע או להשמיע קול אינה ברורה לחלוטין, אם כי מדענים סבורים שהוא מנובע מהעובדה שבמהלך שנת REM מערכת העצבים מונעת מהשרירים בגוף לנוע, ומכיוון שהמוח מתעורר בפתאומיות, האדם מרגיש שהוא ער אך לא מסוגל לזוז.

גורמי סיכון וטיפול

מספר רב של גורמים, ביניהם שימוש בחומרים ותרופות, גורמים גנטיים, היסטוריה של טראומה, אבחנה פסיכיאטרית, שינה על הגב, בריאות גופנית ואיכות שינה ירודות, עשויים להגביר את הסיכון לפתח שיתוק שינה. תדירות ההתקפים וחומרתם נקשרה גם לתסמינים דמויי חרדה וחוסר שינה, מה שעשוי להסביר את הסיבה לכך שהתופעה מופיעה בגלים או לפרקים, בעיקר בתקופות שמאופיינות ברמת לחץ גבוהה שהאדם חווה בחיי היום יום.

כיום אין טיפול מוגדר לשיתוק שינה, אם כי הרופאים המטפלים מכוונים את המטופלים לשפר את שגרת השינה שלהם, להפיג מתחים וליצור שגרת חיים רגועה יותר. כמו כן, יש לטפל בהפרעות נלוות לתופעה כמו נרקולפסיה, הפרעת דחק פוסט טראומטית, חרדות וכו'.

במקרים קיצוניים, הרופא המטפל עשוי להמליץ על תרופות נוגדות דיכאון, שמסייעות על ידי הפחתת התסמינים של התופעה.

מה עושים אם חווים שיתוק שינה?

לאדם שנוטה לסבול משיתוק שינה מומלץ לבקר אצל הרופא המטפל ולבחון את שיגרת השינה ואיכות השינה שלו. 

מומחי שינה ממליצים לדאוג לשינה מספקת באופן קבוע ומניעה משתיית משקאות אלכוהוליים, ניקוטין וצריכת סמים, במיוחד ב- 3 השעות שלפני שעת השינה. כמו כן, מומלץ להרחיק מכשירים אלקטרוניים מחדר השינה.

חשוב להבין שהתופעה אינה מסוכנת כלל, ואף על פי שההזיות ברובן אינן נעימות, יכולת ההבנה של החוויה וההכרה בה יכולות לסייע לאדם שחווה אותן להפוך אותן למשהו נעים ואפילו מהנה.

נמצא כי ההזיות הללו ניתנות לשליטה באופן דומה למה שמתרחש בעת חלום צלול, אשר במהלכו האדם הישן מודע לכל שהוא חולם, והוא מסוגל לשלוט באובייקטים בחלומו או בהתפתחות החלום לפי רצונו. אדם שמצליח להתגבר על תחושת הלחץ יכול להפוך את חוויית שיתוק השינה לחוויה שמזכירה את החלום הצלול, וכך למצוא מפלט מתחושת הבעתה.

לקריאה נוספת על חלום צלול.

דרכים נוספות שעשויות לחלץ את האדם משיתוק השינה טמונות גם הן ביכולתו להיות מודע לחוויה ובמהלכה לנסות להירגע, לעצום את העיניים ולהירדם או להזיז את איברי הגוף- אצבעות הידיים, הרגליים והראש וכך להחזיר לגוף את התחושה בשרירים.

נושא השינה מעניין אותך?
מוזמן/ת להירשם לניזולטר ולהנות ממאמרים נוספים ומעניינים שיעלו בעתיד לאתר.
בנוסף תזכו לטיפים על בסיס קבוע כיצד לשפר את השינה שלכם 😉

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך...