נחירות

זוג שוכב במיטה- האישה סובלת מהנחירות של הגבר

תוכן עניינים

במרבית המקרים הנחירות שפוקדות אתכם מתוך שינה עשויות להיות רק מטרד אקוסטי לסובבים אתכם. אולם במקרים אחרים הן סימן למשהו רציני יותר שדורש את תשומת לבכם ובדיקה רפואית.

בחלק מהמקרים ניתן לפתור את הבעיה לחלוטין, ואילו במקרים אחרים ניתן להקל במידת מה על הסובלים מהבעיה, או על מי שחולק איתכם את חדר השינה.

מהן נחירות ומדוע הן מופיעות?

הנחירות יכולות לפקוד אתכם בכל אחד משלבי השינה, כאשר זרימת האוויר בתהליך הנשימה גורמת לרקמות בחלק האחורי של הגרון לרטוט. הצליל מופק בדרך כלל בזמן השאיפה, ויכול להגיע דרך האף, הפה או שילוב של שניהם.

כמחצית מהאנשים נוחרים בשלב כלשהו בחייהם, אולם הן נפוצות יותר בקרב גברים. כ- 40% מהגברים הבוגרים ו- 24% מהנשים הבוגרות חורפים בשנתם, וככל שמתבגרים הנחירות נהיות שכיחות יותר. גברים נוטים לנחור פחות לאחר גיל 70.

שינה על הגב עלולה לגרום לכם לנחור יותר, זאת מכיוון ששרירי הגרון רפויים. 

מרבית האנשים שנוחרים לא מודעים לכך. במרבית המקרים הנחירות מהוות מטרד לבן/ בת הזוג ולסביבה, אך אתם עלולים לנחור בקול רם מספיק להעיר גם את עצמכם משינה. הנחירות עלולות לגרום לכם ליובש בגרון ובחלל הפה, לגרון כואב או מגורה שמורגשים בזמן ההתעוררות.

נחירות קלות לא ישבשו את איכות השינה שלכם, אולם נחירות כבדות עלולות להיקשר לדום נשימה חסימתי בשינה, שהיא הפרעת שינה קשה וגורם סיכון למחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת ובעיות בריאות רבות אחרות.

נחירות ודום נשימה חסימתי בשינה

נחירות עלולות להיות סימפטום של דום נשימה בשינה, שנחשבת להפרעת שינה קשה, אולם לא כל מי שסובל מנחירות סובל מהפרעת שינה.

דום נשימה חסימתי בשינה גורם להפסקת הנשימה באופן זמני במהלך השינה. 

לקריאה נוספת על דום נשימה חסימתי בשינה והפרעות שינה נוספות

אם יש לכם אחד או יותר מהסימפטומים הבאים, ייתכן שאתם סובלים מדום נשימה חסימתי בשינה, ועליכם להיבדק אצל רופא שמתמחה בהפרעות שינה לצורך אבחון וטיפול מוקדם ככל שניתן. ייתכן שתצטרכו להיבדק במעבדת שינה לצורך אבחון הבעיה ומידת החומרה שלה.

  • ישנוניות יתר קבועה במהלך היום, למרות שיש לכם מספיק שעות שינה
  • תחושת מחנק או התנשפות בזמן השינה
  • עצירת נשימה במהלך השינה
  • כאבי ראש בבוקר
  • קושי להתרכז
  • תנודות במצב הרוח, דכדוך או עצבנות
  • צורך תדיר לתת שתן במהלך הלילה

לקריאה על מעבדות שינה

לא מצליח/ה לישון כמו שצריך בלילה?
סובל/ת מהפרעות שינה? 
הגיע הזמן לפתור את הבעיות ולחזור לישון כמו שצריך!
השאירו פרטים לשיחת ייעוץ עם יועצת שינה >>>

הגורמים לנחירות

  • השמנת יתר, הריון וגורמים גנטיים- רקמה נוספת בגרון יכולה לרטוט כשאתם נושמים במהלך השינה ולגרום לכם לנחור. אנשים שסובלים מעודף משקל או נשים בהריון לרוב סובלים מרקמת גרון מגושמת במיוחד, שעלולה להתפתח גם כתוצאה מגורמים גנטיים שמשפיעים על רקמת הגרון כמו שקדים מוגדלים, אדנואידים גדולים, חך ארוך ורך או אובולה ארוכה.
  • אלרגיות, גודש ומבני אף מסוימים- כל דבר שמונע מכם לנשום דרך האף עלול לגרום לכם לנחור. זה יכול להיות גודש מהצטננות או שפעת, אלרגיות או עיוותים באף כמו סטיית מחיצות.
  • אלכוהול, עישון, הזדקנות ותרופות- תרופות מדכאות (כמו קודאין לדוגמה) וחומרים מסוימים כמו אלכוהול, השפעות עישון ארוכות טווח והזדקנות עלולים לגרום להרפיה של שרירי הגרון והלשון ולנחירות.

כיצד תדעו שאתם נוחרים?

הדרך הקלה ביותר לגלות האם אתם נוחרים היא פשוט לשאול את בן/ בת הזוג שלכם או את השותפים שלכם לשינה. פרט לכך, עלולים להופיע סימנים נוספים שיעזרו לכם לענות על השאלה, ביניהם: עלייה במשקל, הפסקה בשגרת האימונים או בני משפחה נוספים שנוטים לסבול מנחירות.

הטיפול בנחירות

הטיפול בנחירות נעשה בהתאם לסיבה שהן מופיעות. הרופא המטפל עשוי להמליץ על טיפולים שונים, שכוללים שינויים בהרגלי החיים או בהיגיינת השינה, ואף להמליץ על התקנים או עזרים שונים.

  • שינויים באורחות החיים ושינויים התנהגותיים

ירידה במשקל יכולה לעזור להפחית או לחסל את הנחירות בקרב אנשים מסוימים. אם אתם סובלים מהשמנת יתר או מעודף משקל, זה צריך להיות בראש סדר העדיפויות שלכם, מכיוון שהשמנה עלולה להחריף את בעיית הנחירות, במיוחד ככל שמתבגרים, ואף להוביל לבעיית דום נשימה חסימתי בשינה.

אם אתם ישנים על גבכם, שינוי תנוחת השינה שלכם עשוי לסייע גם הוא להפחית את הנחירות. תנוחת השינה המומלצת היא שינה על הצד, ועל מנת להתרגל לישון בתנוחת השינה החדשה מומלץ להיעזר בכריות תומכות, שימנעו מכם לישון על הגב. חלק מהאנשים נעזרים בכדור טניס שמוצמד לחלקה האחורי של החולצה ומונע מהם להסתובב על גבם, אולם השיטה לא יעילה עבור כולם, ואם אתם סובלים מבעיות בעמוד השדרה היא עלולה להסב לכם נזק.

הימנעות מאלכוהול, מרגיעי שרירים ותרופות מסוימות עשויה להפחית את כמות הנחירות שלכם, ואף לחסל אותן לחלוטין. באשר לטיפול התרופתי מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל ולבחון חלופות או טיפולים אלטרנטיביים שיסייעו לכם לעשות את השינוי.

  • עזרים, מכשירים והתערבות כירורגית

סד לילה- סד לילה הוא מכשיר פלסטי קטן, שמלבישים על גבי השיניים בזמן השינה. פרט לכך שהוא מקל על מי שסובל מנעילת לסת במהלך הלילה או מנשיכת הלשון במהלך השינה, הוא מסייע גם להפחית את כמות הנחירות. סד הלילה מזכיר מעין מגן פה ספורטיבי או רסן אורתודנטי, ומטרתו למנוע מדרכי הנשימה להתמוטט ולהיות רפויים על ידי החזקת הלשון והחלקת הלסת קדימה. מומלץ להתאים את סד הלילה באופן אישי יחד עם רופא שיניים שמיומן ברפואת שינה.

מייצב לשון- מייצב לשון הוא מתקן שעשוי מסיליקון רפואי, ומזכיר בעיצובו מוצץ. הוא מכיל שקע מיוחד ללשון ושתי בליטות. על ידי יצירת ואקום הוא מונע מהלשון לצנוח ומיוצב על ידי הבליטות שנתמכות בחלק החיצוני של השפתיים. אף על פי שהוא דורש תקופת הסתגלות, הוא יכול לשפר את תדירות ואת עוצמת הנחירות שלכם באופן ניכר.

מדבקות נגד נחירות- מדבקות שונות נגד נחירות מתאימות לאנשים שנוחרים כתוצאה מבעיה שמקורה באף, אך אינן מטפלות בבעיה אנטומית או חסימתית, ולכן לא יועילו לכל אחד. הן למעשה מסייעות להרחיב את הנחיריים ודרכי האוויר ויעילות במיוחד במקרים של אף סתום, גודש באף, אלרגיה ובעיות אנטומיות. על מנת לבחון האם המדבקות יהיו יעילות עבורכם תוכלו לסתום נחיר אחד ולנסות לנשום דרך הנחיר השני. אם נחיר אחד סתום, נסו לפתוח אותו בזהירות בעזרת מקל אוזניים. במידה וזה עובד, ייתכן שהמדבקות יסייעו לכם ויפחיתו את הנחירות שלכם. בגלל שהמדבקות הן מוצר זול יחסית וקל לשימוש הן מאוד פופולריות. עם זאת, יעילותן לא הוכחה מבחינה מדעית.

ניתוחים אלקטיביים יכולים גם כן לסייע להפחית את הנחירות שלכם. הניתוחים השכיחים יותר נועדו לצמצם או לסלק את הרקמה העודפת בגרון כמו ניתוח להסרת השקדים לדוגמה, ואילו ניתוחים מורכבים יותר נועדו להתאים את מבנה העצמות באף או לטפל בסטייה של המחיצות וכדו'.

במידה והנחירות שלכם הם סימפטום לדום נשימה חסימתי בשינה, כל הטיפולים הללו לא יהיו יעילים כלל, וייתכן שתזדקקו לטיפול באמצעות מכשיר CPAP, שהוא מכשיר שמתחברים אליו בזמן השינה ונועד להפעיל לחץ חיובי רציף וקבוע של אוויר על מנת למנוע את קריסת דרכי הנשימה העליונות.

נושא השינה מעניין אותך?
מוזמן/ת להירשם לניזולטר ולהנות ממאמרים נוספים ומעניינים שיעלו בעתיד לאתר.
בנוסף תזכו לטיפים על בסיס קבוע כיצד לשפר את השינה שלכם 😉

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך...
שנצ- בחורה ישנה על הספה
שנצ- למה הוא בריא לנו וכמה זמן מומלץ לישון בצהריים?

שנת צהרים יכולה להיות מועילה גם למבוגרים ולא רק לפעוטות, והיא נקשרת לשורה ארוכה של יתרונות שהוכחו במגוון מחקרים. למעשה, בדיוק כפי שהשעון הביולוגי מסייע לכם לחוש ערניים בבוקר ומנומנמים בערב, הוא גם מתוכנן לגרום לכם להרגיש עייפים באופן טבעי לקראת אחר הצהרים, ותנומה קלה היא הדרך הטובה ביותר להתמודד עם התחושה הזו.

קרא עוד »