הפרעות שינה אצל תינוקות

תינוק סובל מהפרעת שינה

תוכן עניינים

תינוקות ישנים בין 9 ל- 12 שעות במהלך הלילה ובין שעתיים לחמש שעות במהלך שעות היום. לאחר חודשיים תינוקות ישנים בממוצע בין שתיים לארבע תנומות בכל יום, ובגיל 12 חודשים הם נוהגים לנום פעם עד פעמיים ביום. גורמים שונים כמו מחלה או שינוי בשגרה עלולים לשבש את שנת התינוק, ואבני דרך התפתחותיות, כולל מעבר לעמידה וזחילה, עלולות גם הן לשבש את השינה באופן זמני

מרבית התינוקות לא ישנים שינה רצופה במהלך הלילה עד גיל 3 חודשים, או עד שמשקלם עומד על בין 12 ל- 13 ק"ג. עד גיל 6 חודשים, כשני שליש מהתינוקות מסוגלים לישון שנת לילה רצופה (בין 6 ל- 8 שעות), ומבחינה פיזיולוגית אינם זקוקים עוד להאכלה לילית. עם זאת, בין 25%  ל- 50% מהתינוקות בגיל זה ממשיכים להתעורר במהלך הלילה.

מחזורי השינה של התינוקות שונים מעט מאלו של המבוגרים. הם מבלים הרבה פחות זמן בשנת REM, המתאפיינת בתנועות עיניים מהירות וחלימה, ולכן מחזורי השינה שלהם קצרים יותר.

מסיבה זו תינוקות מתעוררים בין 4 ל- 6 פעמים מידי לילה, אולם משך הערות הוא קצר, ובמרבית הפעמים הם מסוגלים להרגיע את עצמם ולצלול שוב לשינה. לעיתים עשויים התינוקות לשדר "איתותים" שמעירים את הוריהם משינה, על מנת שאלו יסייעו להם לישון, כשרבים מהאיתותים הללו פיתחו אסוציאציות לא הולמות לשינה, מה שעשוי להקשות על ההורה להרגיע את התינוק ולסייע לו להירדם. כתוצאה מכך, לעיתים קרובות הורים עלולים לפתח בקרבם ובקרב ילדם הרגלים, שנועדו לסייע לו להירדם, כמו נדנוד, ערסול או הכנסת הילד למיטת ההורים. 

אף על פי שהתינוק עשוי ללמוד לסמוך על ההורה שלו שיעזור לו להירדם כך בכל פעם, זו הדרך המהירה לפתח בקרבו הפרעת שינה וקושי להרדים את עצמו.

לקריאה מורחבת על מחזורי השינה ומאפייניהם.

מהם הסימנים להפרעות שינה אצל תינוקות?

מרגע שהתינוק מתחיל לישון באופן קבוע במשך הלילה, ההורים נחרדים כאשר הוא מתעורר ושנתו מופרעת. הדבר הזה קורה באופן טבעי  סביב גיל 6 חודשים בערך כחלק נורמלי מהתפתחות התינוק, הנקרא חרדת נטישה, שהיא חרדה שנגרמת כתוצאה מחוסר ההבנה של התינוק, שהפרידות הן זמניות, ופירוש השינה כפרידה לצמיתות. כאשר התינוק אינו מבין כי הפרידות הן זמניות, הוא עשוי להתקשות להירדם ולהגיע למצב של גירוי יתר או עייפות יתר.

תגובות נפוצות של תינוקות שחווים התעוררות בלילה או קושי להירדם עשויים לכלול את הדברים הבאים:

  • התינוק מתעורר ובוכה פעם אחת או יותר בלילה לאחר שישן בעבר שנת לילה רצופה
  • התינוק בוכה כשההורה יוצא מהחדר
  • התינוק מסרב ללכת לישון מבלי שההורה יהיה נוכח בקרבת מקום
  • התינוק נצמד להורה בעת פרידה 

מכיוון שבעיות שינה עלולות להופיע גם בעת מחלות, התייעצו עם רופא הילדים באשר לקושי של התינוק להירדם ובחנו יחד האם זהו דפוס התנהגות חדש, או שיש לכך סיבה רפואית כלשהי.

שיטות שינה בטוחות לתינוקות

  • תרגלו את הבסיס של שינה בטוחה לתינוק- תינוקות צריכים תמיד לישון  לבד, על  הגב,  במיטתם . הניחו את תינוקכם על גבו בכל פעם שאתם משכיבים אותו לישון, בין שמדובר בשנת לילה או בתנומה באמצע היום. 
  • אל תשכיבו את התינוק לישון על צידו או על בטן.
  • ברגע שהתינוק שלכם יכול להתגלגל מגבו אל הבטן ומהבטן לגב, הניחו לתינוקכם לבחור את תנוחת השינה שנוחה לו, אך תמיד הניחו אותו לישון על גבו.
  • הניחו את תינוקכם על מזרן יציב בעריסה שאושרה על ידי תו תקן.
  • וודאו כי פניו וראשו של התינוק נשארים ללא כיסוי ונקיים משמיכות וכיסויים אחרים במהלך השינה. אם אתם מכסים אותו בשמיכה, וודאו כי רגליו ממוקמות בתחתית העריסה, כשהשמיכה תחובה בצידי המזרן ולא עוברת את גובה מפלס החזה. 
  • הימנעו מהתחממות יתר במהלך השינה ושמרו על טמפרטורת חדר שנעה בין 21 ל- 24 מעלות צלזיוס.
  • החל מגיל 5 חודשים בערך, כשהתינוק מתחיל להתרומם בעריסה, הסירו את כל המוביילים וצעצועי התינוק התלויים.

התינוק שלך לא מצליח לישון כמו שצריך בלילה?
יכול להיות שהוא סובל מהפרעת שינה.
הגיע הזמן לפתור את הבעיות ולחזור לישון כמו שצריך!
השאירו פרטים לשיחת ייעוץ עם יועצת שינה >>>

כיצד תעזרו לתינוקכם לישון טוב

  • למדו את הסימנים שמעידים על כך שהתינוק עייף-  חלק מהתינוקות רוטנים או בוכים כשהם עייפים, ואילו אחרים משפשפים את עיניהם, בוהים בחלל או מושכים באוזניהם. התינוק שלכם יירדם ביתר קלות ובמהירות רבה יותר אם תניחו אותו ברגע שהוא מודיע לכם שהוא ישנוני.
  • החליטו איפה התינוק שלכם ישן-  נסו להחליט היכן התינוק שלכם ישן לטווח הארוך עד גיל 3 חודשים, שכן שינויים בסידורי השינה יהיו קשים יותר עבור תינוקכם ככל שהוא יתבגר. לדוגמא, אם התינוק שלכם ישן בעריסה, העבירו אותו למיטת תינוק עד גיל שלושה חודשים, וזכרו לתרגל את הבסיס של שינה בטוחה- שינה על הגב, לבד, במיטה קבועה.
  • פתחו שגרת שינה ולוח זמנים קבוע- תינוקות ישנים הכי טוב כשיש להם זמני שינה וערות עקביים. שימו לב כי צמצום תנומות במהלך היום לצורך הארכת שעות השינה במהלך הלילה גורם לעייפות יתר ולשינת לילה גרועה יותר. הקדישו זמן לתנומות היום לפי גיל התינוק.
  • עודדו שימוש בחפץ מעבר- ברגע שהתינוק שלכם בוגר מספיק (עד גיל 12 חודשים בערך), הציגו לו חפץ מעבר כמו חיה ממולאת, שמיכה כרית קטנה, וכללו אותו בשגרת השינה של התינוק. בכל פעם שאתם מתכרבלים או מנחמים את התינוק תוכלו להיעזר בחפץ זה. אל תכריחו את תינוקכם לקבל את החפץ, והבינו כי תינוקות מסוימים עשויים שלא לפתח קשר לפריט מעבר לעולם. מצד שני, ערנות מצדכם ומתן חופש בחירה ילמדו אתכם שילדכם מסוגל לבחור לבדו את חפץ המעבר שלו.
  • פתחו שגרה קבועה לפני השינה-  קבעו שגרה קבועה ועקבית לפני השינה, הכוללת פעילויות רגועות ומהנות שתוכלו לדבוק בהן כשתינוקכם מתבגר. דוגמאות לכך כוללות אמבטיה וסיפורים לפני השינה, שיר ערס או משחק אצבעות משעשע. הפעילויות המתרחשות הכי קרוב לכיבוי האורות צריכות להתרחש בחדר שבו תינוקכם ישן. כמו כן, הימנעו מהאכלות לפני השינה כחלק משגרת השינה לאחר שתינוקכם בגיל 6 חודשים.
  • צרו סביבת חדר שינה קבועה- וודאו שסביבת חדר השינה של ילדכם זהה בכל פעם שאתם משכיבים אותו לישון. שימו לב לתאורה, לסידור החדר ואפילו לריח שיש בחדר, ודאגו לשמור על עקביות. באופן כללי, תינוקות ישנים הכי טוב בחדר חשוך, קריר ושקט.
  • השכיבו את תינוקכם לישון מנומנם אך ער-  לאחר שגרת השינה שלכם, הכניסו את תינוקכם למיטתו כשהוא מנומנם, אך לא ישן לחלוטין. פעולה זו תעודד אותו להירדם באופן עצמאי, תלמד את התינוק שלכם להרגיע את עצמו, ותסייע לו לעשות כן גם כשהוא מתעורר באמצע הלילה.
  • הרגיעו את תינוקכם והעניקו לו תחושת ביטחון- תינוקות שמרגישים בטוחים מסוגלים להתמודד עם פרידות טוב יותר, במיוחד בלילה. התכרבלות משותפת וניחום של התינוק במהלך היום יכולים להעניק לו תחושת ביטחון, שתסייע לו באופן כללי עם פרידות, ועם שעת השינה בפרט. באופן כללי, נחמו את תינוקכם והרגיעו אותו בכל פעם שהוא פוחד או נסער.
  • פנו לרופא אם אתם מודאגים- תינוקות עלולים להיות מאוד קשוחים או לעתים קרובות קשים לניחום. במרבית הפעמים זה עלול להצביע על בעיה רפואית או הפרעה כלשהי החל מתחושת גרד בגלל שערה שחדרה בין הבגד לעור ועד לגזים או ריפלוקס. חשוב מאוד להיות ערניים ולבדוק שהתינוק לא מעלה חום, נותן שתן סדיר ולא מפתח הפרעות נשימה. עבור כל התלבטות או במקרים שכל ניסיונותיכם לעזור לו לא מניבים תוצאות, מומלץ להתייעץ ברופא או ביועצת שינה.
  • כשהתינוק בוכה ומסרב ללכת לישון, השכיבו אותו שוב על הגב, טפחו מספר פעמים ברכות על גבו, אמרו לו שזו השעה לישון וצאו מהחדר. חזרו על הפעולה הזו מספר פעמים בהתאם לצורך.
  • שמרו על עקביות והתמידו בתגובותיכם.

הפחתת הסיכון לתסמונת מוות פתאומי של תינוקות (SIDS) ולמקרי מוות אחרים הקשורים לשינה

להלן המלצות של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP), כיצד להפחית את הסיכון ל- SIDS ולמקרי מוות הקשורים לשינה מלידה עד גיל 1:

  • דאגו שתינוקכם יהיה מחוסן בהתאם לגילו, מה שמפחית את רמת הסיכון ב- 50%.
  • השקו את תינוקכם בחלב אם. ההמלצה היא לתת לתינוק חלב אם עד גיל 6 חודשים לכל הפחות. 
  • הניחו את התינוק על גבו- שכיבה על הגב מפחיתה את הסיכון לחנק. ניתן להשכיב את התינוק על הבטן כאשר משגיחים עליו.
  • הגביהו קלות את המזרון באזור הראש על מנת לסייע במקרים של ריפלוקס.
  • הציעו לתינוקכם מוצץ- מציצת מוצץ בזמן השינה עשויה לצמצם את הסיכון.
  • השתמשו במזרן יציב כדי למנוע פערים בין המזרן לבין דפנות העריסה, מה שיפחית את הסיכון לחנק או ללכידה.
  • הימנעו מהכנסת התינוק למיטת ההורים על מנת שלא להגדיל את הסיכון לחנק או לכידה.
  • הימנעו משימוש במושבים לתינוקות, לרבות מושב הרכב, עגלות ילדים, מנשאים לתינוקות ונדנדות לתינוק לשינה שגרתית ולתנומות יומיומיות, שכן הם עלולים להוביל לחסימה של דרכי הנשימה של התינוק או למחנק.
  • הימנעו משימוש בסמים אסורים ואלכוהול או מעישון פסיבי או אקטיבי במהלך ההיריון או לאחר הלידה.
  • הימנעו מערסול יתר או מכיסוי פניו או ראשו של תינוק על מנת להימנע מחימום יתר, שעלול להגביר את הסיכון ל- SIDS.
  • הימנעו משימוש במצעים רופפים או בחפצים רכים כדי לסייע במניעת חנק או לכידה.
  • הימנע משימוש בצגי נשימה ביתיים ובמכשירים מסחריים ,שמעולם לא הוכחו כמפחיתים את הסיכון ל-SIDS . במקרים נדירים הם אף גרמו למוות של תינוקות.

מקמו תמיד מיטות תינוק, עריסות ולולים באזורים ללא סכנה וללא חוטים כדי להפחית את הסיכון לחנק.

נושא השינה מעניין אותך?
מוזמן/ת להירשם לניזולטר ולהנות ממאמרים נוספים ומעניינים שיעלו בעתיד לאתר.
בנוסף תזכו לטיפים על בסיס קבוע כיצד לשפר את השינה שלכם 😉