הפרעות שינה

גבר סובל מכאב ראש במהלך השינה

תוכן עניינים

אינסומניה, קושי להירדם, יקיצות מרובות בזמן השינה או אי נוחות מכל סוג במהלך השינה עלולים לגרום לתסכול רב בקרב מי שחווה אותם לעתים קרובות, אך החלק המעניין עוד יותר, ושיש לשים אליו לב הוא, שיש להם השלכות פיזיולוגיות, רגשיות ומנטליות, לעתים אף קריטיות, ולכן אם אתם סובלים מהפרעות שינה מכל סוג, כדאי שתמצאו להן פתרון בעזרת איש מקצוע, רופא או מטפל.

מהן הפרעות שינה?

הפרעות שינה הן קבוצה של מצבים שונים, המשפיעים על היכולת לישון טוב על בסיס קבוע. 

במקרים מסוימים בעיות שינה עשויות להיות סימפטום למצב בריאותי או נפשי. בעיות שינה מסוג זה עשויות להיעלם ברגע שמקבלים טיפול לשורש הבעיה. 

כשהפרעות שינה נגרמות מגורמים שאינם קשורים למצב הבריאותי, מומלץ לטפל בהן על ידי שילוב של טיפולים תרופתיים טבעיים או לא טבעיים בשילוב שינוי אורחות החיים. בכל מקרה, חשוב לקבל אבחון וטיפול בכל מקרה שבו קיים חשד להפרעת שינה מכל סוג.

אך למעשה, מרבית האנשים שנוטים לסבול מהפרעות שינה חווים אותן בעקבות לחץ רב, שמאפיין את החיים המודרניים בעולם המערבי- לוחות זמנים קדחתניים, מטלות רבות מידי, סדר יום אינטנסיבי והשפעות חיצוניות נוספות. 

אף על פי שניתן להתגבר על מצבי לחץ שונים ולפתח הרגלי חיים בריאים לוויסות רמת הלחץ כמו פעילות גופנית סדירה, תרגולי נשימה או מדיטציה, ניהול נכון של לוח זמנים ועוד, כאשר הפרעות השינה מופיעות על בסיס קבוע, הן מפריעות לניהול תקין של חיי היום יום, גורמות לעייפות ניכרת, פוגעות ברמת האנרגיה, בחיוניות, במצב הרוח, ביכולת הריכוז, בתפקודי הזיכרון ובבריאות הכללית, מה שעלול לגרום להגברת הגורמים להפרעות השינה ולבעיות נוספות.

בהעדר טיפול, הפרעות שינה עלולות להשפיע על הביצועים במקום העבודה, לגרום למתח במערכות יחסים, לפגוע ביכולת לבצע פעולות יומיומיות ואף להעמיד את האדם בסיכון גבוה לתאונות דרכים ולתאונות ביתיות.

המצב שנוצר כתוצאה מכך יוצר כדור שלג שמזין את עצמו, ולכן הפרעות שינה הן עניין שדורש התייחסות, ושאסור להעלים ממנו עין. 

בעיות בריאותיות מהן עלולות להיגרם הפרעות שינה

  • אלרגיות ובעיות נשימה- אלרגיות, הצטננות ודלקות בדרכי הנשימה העליונות יכולות לגרום לפעולת הנשימה להיות מאתגרת ולהקשות על השינה. כמו כן, גם הקושי לנשום מהאף עלול לגרום לקשיים במהלך השינה.
  • נוקטוריה- השתנה תכופה ומרובה במהלך הלילה עלולה לשבש את מהלך השינה בכך שהיא מביאה להתעוררויות מרובות במשך הלילה. נוקטוריה עלולה להיגרם כתוצאה מחוסר איזון הורמונלי או מחלות שונות בדרכי השתן כגון דלקת בשלפוחית השתן, תסמונת השלפוחית הרגיזה, היריון, ערמונית מוגדלת (אצל גברים) ועוד. במידה והשתן התכוף מלווה בכאבים או בדם בשתן יש לפנות בהקדם לבדיקה אצל רופא המשפחה.
  • כאב כרוני- כאב ממושך עלול להקשות על ההירדמות או לגרום להתעוררות לילית. כאבים כרונים נוטים להופיע כתוצאה מדלקת פרקים, תסמונת העייפות הכרונית, פיברומיאלגיה, מחלות מעי דלקתיות, כאבי ראש מתמשכים או כאבי גב תחתון מתמשכים. במקרים מסוימים, כאבים כרוניים עשויים אף להחמיר כתוצאה מבעיות שינה. לדוגמה, קיימת סברה בקרב אסכולה בקהילה הרפואית, כי התפתחות מחלת הפיברומיאלגיה עשויה להיקשר לבעיות שינה.

אילו תסמינים יש להפרעות השינה?

התסמינים של הפרעות השינה משתנים בהתאם לסוג ההפרעה ולחומרה שלה. התסמינים עשויים להשתנות בין אדם אחד לאחר, אך עם זאת, ישנם תסמינים קלאסיים שעליהם מטופלים מדווחים בקליניקה:

  • אינסומניה (חוסר שינה)
  • קושי להירדם
  • שינה לא רציפה ויקיצות מרובות
  • יקיצה מוקדמת מידי
  • שינה שאינה מספקת
  • היפרסומניה– ישנוניות עם דחף עז לתפוס תנומות במהלך היום 

לצד התסמינים הללו, הסובלים מהפרעות שינה נוטים לדווח גם על הסימפטומים והתסמינים הבאים, שמרביתם נובעים מעייפות מתמשכת:

    • עצבנות או חרדה
    • חוסר ריכוז ויכולת קשב ירודה
    • דיכאון
    • התנהלות פסיבית
    • רמת אנרגיה נמוכה
    • תחושת תשישות ושחיקה
    • פגיעה ביכולות גופניות
    • חולשה
    • תחושת כבדות ולאות
    • חשיבה אטית
    • ירידה ברמת המוטיבציה
    • שעמום, חוסר עניין ואנהדוניה
    • חוסן נפשי נמוך 
    • קשיים בוויסות הרגשי
    • תנודות במצב הרוח
    • מצב רוח כללי ירוד

מהם הסוגים השונים של הפרעות השינה?

  • נדודי שינה

במרבית המקרים כשמטופל מתלונן על נדודי שינה, הכוונה היא לחוסר היכולת להירדם. מצב זה מאפיין בעיקר הפרעות שינה אצל מבוגרים, והוא עלול להיגרם כתוצאה מג'ט- לג, מתח או חרדה, תנודות הורמונליות או בעיות בעיכול. נדודי שינה עלולים לגרום לפגיעה בבריאות הכללית ולפגוע באיכות החיים במגוון דרכים כמו דיכאון, נרגנות, עלייה במשקל, ירידה בביצועים וביכולת הריכוז ועוד.

נדודי שינה מסווגים בדרך כלל ל- 3 סוגים:

  1. נדודי שינה כרוניים, המתרחשים על בסיס קבוע במשך חודש אחד לפחות.
  2. נדודי שינה המתרחשים לסירוגין.
  3. נדודי שינה חולפים, שנמשכים למספר לילות בכל פעם שהם מופיעים.
  • דום נשימה בשינה

דום שינה מאופיין בהפסקות נשימה במהלך השינה. זהו מצב רפואי קשה, שגורם לגוף ליטול פחות חמצן וגורם להתעוררויות מרובות במהלך השינה.

הסכנה בהפרעת השינה הזו היא שמי שסובל ממנה לא מצליח להשלים מחזורי שינה, מה שמוביל לשינה לא מספקת והיפרסומניה במהלך היום. 

כמו כן, מחקרים מצאו שאנשים שסובלים מהפסקות נשימה בשינה נוטים להיות בסיכון מוגבר להירדמות במהלך נהיגה ולתאונות ביתיות.

  • פרסומניות

פרסומניות הן סוג של הפרעות שינה, שגורמות לתנועות ולהתנהגויות לא תקינות במהלך השינה. ההפרעות הללו כוללות סהרוריות (מחלת ירח/ הליכה מתוך שינה), דיבור מתוך שינה, נהמה, סיוטים, הרטבת לילה, נעילת לסת או חריקת שיניים, דיבור מתוך שינה, סקסומניה (סקס שינה, מצב בו האדם הישן מתנפל על בן/ בת זוגו מתוך שינה ולא זוכר זאת למחרת בבוקר) ועוד.

  • תסמונת רגליים חסרות מנוחה- Restless Legs Syndrome

תסמונת רגליים חסרות מנוחה (RLS) היא צורך עז להזיז את הרגליים, שיכול להיות מלווה לעתים בתחושת עקצוצים ברגליים.

בעוד שהתסמינים הללו יכולים להופיע במהלך כל שעות היום, הם נפוצים יותר בשעות הלילה, ובמרבית המקרים הם מתקשרים למצבים בריאותיים מסוימים כמו הפרעות קשב וריכוז ומחלת הפרקינסון, אך הסיבה המדויקת להופעתם אינה ידועה.

  • נרקולפסיה

נרקולפסיה מאופיינת בהתקפי שינה המתרחשים בשעות היום. המשמעות היא, שהאדם שסובל ממנה חש באופן פתאומי עייפות ניכרת ונרדם ללא התרעה מוקדמת. ההפרעה עלולה לגרום לתופעה שנקראת שיתוק שינה, כלומר חוסר יכולת פיזית לנוע מיד לאחר ההתעוררות למשך מספר שניות או דקות.

דיווחים של מטופלים על שיתוק שינה מלווים בתיאורים שונים של חוויה מבהילה של קושי לפקוח עיניים, תחושת חנק, חוסר יכולת לדבר ועוד. עם זאת, בעת שיתוק שינה תנועות העין והנשימה הנן תקינות.

אף על פי שנרקולפסיה עשויה להופיע מעצמה, היא נקשרת להפרעות נוירולוגיות מסוימות כמו טרשת נפוצה.
להמשך קריאה על נרקולפסיה.

לא מצליח/ה לישון כמו שצריך בלילה?
סובל/ת מהפרעות שינה? 
הגיע הזמן לפתור את הבעיות ולחזור לישון כמו שצריך!
השאירו פרטים לשיחת ייעוץ עם יועצת שינה >>>

האם נחירות נחשבות להפרעת שינה?

נחירות הן לא הפרעת שינה בפני עצמה, אם כי הן עלולות לגרום להפרעת שינה אצל בן/ בת הזוג.

לעתים הנחירות הן עניין אסתטי בלבד, אך במקרים מסוימים הן עשויות להעיד על קיומה של בעיה רפואית כמו דום נשימה בשינה, אך הן נפוצות בעיקר בקרב מי שנוטה לסבול מהשמנת יתר, אף סתום, גודש באף, הפרעות מבניות בעצמות הפנים, שקדים מוגדלים, תת פעילות של בלוטת התריס ואקרומגליה(עודף בהורמון הגדילה בקרב מבוגרים).

כיום מוצעים מגוון טיפולים נגד נחירות, החל ממדבקות, דרך מכשיר נגד נחירות ועד למגוון תרגילים נגד נחירות. יעילות הטיפולים משתנה מאדם לאדם, אך חשוב לזכור, שיש לטפל במקור הבעיה.

כיצד מאובחנות בעיות שינה?

על מנת לאבחן בעיות שינה רופא המשפחה מבצע תחילה בדיקה גופנית ואוסף מידע על הסימפטומים ועל ההיסטוריה הרפואית של המטופל. בהתאם לממצאי הבדיקה ולמידע שאסף הרופא הוא עשוי להזמין בדיקות שונות:

  • Polysomnography- פוליסומנוגרפיה. מחקר שמתבצע בתוך מכון שינה, ומעריך את רמות החמצן, תנועות הגוף וגלי המוח במהלך השינה. 
  • Electroancephalogram- אלקטרואנספוגרמה. בדיקה שמתבצעת גם היא בתוך מעבדת שינה לצורך הערכה של הפעילות החשמלית במוח ואיתור בעיות שקשורות לפעילות זו.
  • בדיקת דם גנטית- בדרך כלל בדיקת דם משמשת לאבחון נרקולפסיה ומצבים בריאותיים אחרים, שעלולים להיות הבסיס למגוון הפרעות שינה.

הבדיקות הללו עשויות להיות מכריעות בקביעת מהלך הטיפול הנכון בהפרעות שינה.

אופן הטיפול בהפרעות שינה

הטיפול בהפרעות שינה עשוי להשתנות מאדם לאדם והוא נקבע בהתאם לסוג ההפרעה ולגורם הבסיסי שלה. עם זאת, בדרך כלל הטיפול יהיה משולב ויכלול טיפולים רפואיים ושינויים באורח החיים.

טיפולים רפואיים בהפרעת שינה עשויים לכלול:

  • כדורי שינה
  • תוספי מלטונין
  • תרופות נגד אלרגיה או קור
  • תרופות בהתאם למצב בריאותי קונסטיטוציוני
  • מכשיר נשימה או ניתוח (במרבית המקרים עבור דום נשימה בשינה)
  • מחולל חמצן (מכשיר שמיועד לסובלים מדום נשימה בשינה, ומספק להם חמצן במהלך השינה).
  • סד לילה (עבור הסובלים מחריקת שיניים או נעילת לסתות)

שינויים באורח החיים

התאמות לאורח החיים יכולות לשפר מאוד את איכות השינה, במיוחד כשהם משולבים עם טיפול רפואי נכון. מומלץ לשקול:

  • העשרת התזונה בירקות ודגים, הפחתה של צריכת הסוכר
  • הפחתת מתח וחרדה באמצעות פעילות גופנית
  • יצירת לוח זמנים מסודר לשינה ועמידה בו
  • הפחתת כמות השתייה בסמוך לשינה
  • הגבלת צריכת הקפאין, במיוחד בשעות אחר הצהריים המאוחרות או בשעות הערב
  • הפחתת צריכת מוצרי טבק ואלכוהול
  • הפחתה של צריכת פחמימות לפני השינה
  • הימנעות מאכילה של מזון שומני, מטוגן או מתובל מידי לפני השינה
  • הימנעות משנת צהריים (עבור מי שחייב לתפוס תנומה במהלך היום, מומלץ לנוח 20 דקות לכל היותר פעם אחת במהלך הצהריים)

סביבת שינה היגיינית והרגלי שינה בריאים

על מנת להבטיח את התנאים האופטימליים ביותר לשינה סדירה ואיכותית כדאי ליצור סביבת שינה היגיינית ולסגל הרגלי לילה בריאים בהתאם לכללים הבאים:

  • סביבה נטולת רעש 
  • חדר חשוך ונעים 
  • טמפרטורת חדר נעימה
  • מומלץ להשאיר את הטלפון הנייד מחוץ לחדר השינה ולהשתמש בשעון מעורר 
  • אם יש מחשב בחדר השינה מומלץ לכבות אותו ולהוציא כל מכשיר שמשמיע רעש מונוטוני, גם אם הוא חרישי
  • הימנעות מצפייה בטלוויזיה או כל מסך אחר בסמוך לשינה
  • הימנעות מאכילה לילית
  • מיטה נוחה
  • הימנעות מפעילות גופנית בסמוך לשעת השינה

מה התחזית עבור מי שנוטה לסבול מהפרעות שינה?

ההשפעות של הפרעות השינה יכולות להיות כל כך מטרידות, שמרבית האנשים שסובלים מהן מבקשים פתרון מיידי. לרוע המזל, במקרים כרוניים של הפרעות שינה פתרון הבעיה עלול לקחת זמן מה. עם זאת, ציות לתכנית הטיפול  והתקשרות קבועה עם הרופא המטפל, מגבירים את הסיכוי להתגבר על הבעיות הללו.

כמה מילים על הפרעות שינה בקרב ילדים

אחת ההתמודדויות הקשות של הורים שונים היא הרגלי השינה של הילדים. הורים רבים מתארים הפרעות שינה שונות, מהן סובלים הילדים, ביניהן קשיי הירדמות, הרטבת לילה, סיוטים, חריקת שיניים, דום נשימה חסימתי בשינה ועוד.

במרבית המקרים, בעיות השינה של הילד מובילות לבעיות שינה של ההורים, אך הבשורה הטובה היא, שכיום ניתן להציע פתרונות יעילים גם להורים וגם לילדים.
להמשך קריאה על הפרעות שינה אצל ילדים.

נושא השינה מעניין אותך?
מוזמן/ת להירשם לניזולטר ולהנות ממאמרים נוספים ומעניינים שיעלו בעתיד לאתר.
בנוסף תזכו לטיפים על בסיס קבוע כיצד לשפר את השינה שלכם 😉